zondag 27 september 2009

TUIO

TUIO is een protocol dat gebaseerd is op Open Sound Control (OSC) en definieert een communicatie-interface tussen de tabletopinterface en onderliggende applicatielaag. Bovendien maakt het ook communicatie mogelijk tussen totaal verschillende 'tangible user interfaces' (reacTable <--> tDesk). Het protocol laat toe informatie over positie & rotatie van objecten op het touchscreen uit te wisselen alsook positionering & beweging van vingers. TUIO werd oorspronkelijk ontwikkeld voor het reacTable project, maar wordt ondertussen al door een aantal andere projecten in het domein van multitouch interactie gebruikt. Momenteel zijn er implementaties beschikbaar voor C++, Java, C#, Processing, Pure Data, Max/MSP, Quartz Composer en Flash.
Wat is de meerwaarde van TUIO ten opzichte van OSC? OSC is een algemeen protocol dat de communicatie regelt tussen computers en multimedia-apparaten; algemeen in de zin dat het gebruikt kan worden in een zeer brede waaier van toepassingen. TUIO daarentegen spitst zich toe op de interactie tussen of met 'tangible surfaces' en definieert daarbij een aantal specifieke profielen (bv. voor een 2D of 3D interactief oppervlak).

Algemene werkwijze
tracker applicatie (ism computer vision) encodeert data (bv. coördinaat waar vinger het scherm raakt) volgens TUIO protocol --> client applicatie decodeert de info

Protocoldetails (v1.1, wordt binnenkort opgevolgd door de veel uitgebreidere v2.0)
-> 2 hoofdklassen van berichten: set & alive
set: wordt gebruikt om info over objecten door te sturen
alive: geeft de aanwezigheid van objecten aan
objecten worden geïdentificeerd adhv een sessionID
-> transport type: UDP --> pakketverlies mogelijk, maar wordt opgevangen door implementatie die redundante info meestuurt (in v2.0 gaan er ook alternatieven voor UDP bekeken worden)
-> elk bericht heeft een bepaald profiel dat het aantal parameters en type ervan definieert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten