Eerste schets
De eerste schets werd gemaakt aan de hand van de functionele vereisten van de applicatie. De gebruiker moet in staat zijn instrumenten te kiezen waarmee hij wil werken. Verder moet er ergens een mogelijkheid zijn om een tijdsaspect te koppelen aan een instrument (op welk punt in de compositie moet het instrument hoorbaar zijn?) Hiervoor werd er initieel gedacht aan een tijdslijn. Daarnaast moet het mogelijk zijn om een globaal volume in te stellen en moet er een optie zijn om relatief gezien volumes in te stellen. Deze 3 aspecten worden gegroepeerd onder 3 verschillende knoppen op de tabletop die altijd zichtbaar blijven. Groot genoeg zodanig dat ze goed zichtbaar zijn (het zijn namelijk de hoofdknoppen) en dat ze gemakkelijk met een vinger geselecteerd kunnen worden.
De eerst knop groepeert de algemene instellingen (namen van de artiesten, BPM,...) en toont bijgevolg een venster waarin deze dingen veranderd kunnen worden.
De tweede button zorgt ervoor dat de tijdslijn verschijnt. Deze tijdslijn is er voor elke artiest en is eigenlijk een window dat een lijn bevat die begint bij seconde 0 en tot 60 seconden gaat. Het is hierbij de bedoeling dat de artiest een instrument kiest en deze koppelt aan de tijdslijn door ze vanuit het instrumentenvenster naar de tijdslijn te slepen. Waarom slepen? Het lijkt zeer logisch en intuïtief zeer gemakkelijk in te zien om op een tabletop de objecten zelf te slepen naar de locatie waar ze nodig zijn, eerder dan zoals in een muisgebaseerde omgeving alles met klikken te doen. Het verwijderen kan dan gebeuren door een instrument vast te nemen en het buiten het venster te slepen. Tests zullen moeten uitwijzen of dit logisch lijkt in de ogen van de gebruikers.
De derde button staat in voor de instrumenten. Bij het aanraken verschijnt er een scherm waarin de gebruiker kan scrollen om het gewenste instrument te zien. Dat instrument kan dan op de tijdslijn gesleept worden. Wanneer er een instrument op de tijdslijn gezet wordt, wordt het bijhorende icoon ook automatisch onderaan in de buttonlijst met de 3 buttons gezet.
Het effectenvenster kan opgeroepen worden door een instrument aan te raken in de buttonlijst onderaan. Dit venster bevat 4 onderdelen: een plaats waar de envelope en oscillatie aangepast kan worden, een draaiknop voor de frequentie van het instrument, een sectie waar de filter ingesteld kan worden aan de hand van draaiknoppen en een slider om het volume van het instrument in te stellen. Het manipuleren is in de eerste plaats gewoon gebaseerd op hoe dit in Ableton gebeurd, bv om de envelope in Ableton te veranderen volstaat het om een curve met de muis te verslepen. In het eerste ontwerp wordt hier dus gekozen om een curve met de vinger te verslepen. Voor Abletongebruikers komt dit zeer vertrouwd over en vermindert deze gelijkaardige aanpak de tijd om de applicatie te leren. Ook voor de sliders en draaiknoppen wordt in eerste instantie gekozen om deze op plaatsen te gebruiken waar dat ook bij Ableton het geval was. Usability tests moeten ook hier weer aantonen voor elk element of het gebruik ervan wel geschikt is op een tabletop.
Paper mock-up
De bedoeling van de paper mock-up is een papieren versie op ware grootte te maken van de applicatie waardoor de verhoudingen tussen vensters en widgets meteen duidelijk worden en er in zekere mate al geëxperimenteerd en getest kan worden. Na het bekijken van de eerste schets werden er al meteen enkele dingen aangepast:
1) de tijdslijn: wanneer er gewerkt wordt met de tijdslijn moet die zeer snel en efficiënt gaan. Dit kan niet wanneer de tijdslijn 1 minuut lang is en er voortdurend gescrolled en gezoomed moet worden. Na het zoomen moet dan weer op zoek gegaan worden naar de juiste positie om een instrument te kunnen plaatsen of verwijderen. Dit neemt allemaal te veel tijd in. Een mogelijke oplossing hiervoor: de tijdslijn korter maken en niet meer spreken over een minuut, maar slechts een maat. Een ander probleem met de tijdslijn is de redundantie op het scherm. Elke gebruiker heeft dezelfde tijdslijn nodig aangezien ze aan dezelfde compositie werken. Logischer zou zijn dat er maar 1 tijdslijn is die gebruikt kan worden door alle muzikanten tegelijkertijd. Bij deze oplossing is de oriëntatie nog een probleem. Hoe kan een venster getoond worden dat gemakkelijk werkt en leesbaar is voor alle gebruikers? De ideale oplossing hiervoor is een cirkel. Al deze ideeën samenbrengen leidt tot het totaal nieuwe ontwerp voor de tijdslijn dat nu eigenlijk een sequencer is geworden met 16 posities (maat van 1/16). Waarom 16 posities? 4 of 8 posities is te weinig, dit zou te veel lege ruimte laten in de cirkel ofwel ruimte verspillen door de iconen te groot te maken. De keuze ligt dan tussen 16 en 32 (enkel machten van 2) waarbij 16 de voorkeur krijgt omdat de sequencer dan nog altijd overzichtelijk blijft. Bij 32 posities zou het zoeken naar een instrument bv. niet meer efficiënt genoeg zijn, waardoor een muzikant zich snel gaat frustreren. Als we voor elke positie de mogelijkheid voorzien om 4 instrumenten te plaatsen, krijgen we 64 posities die opgevuld kunnen worden, maar dit zal zelfs in het worst case scenario niet het geval zijn. Rekening houdend met de 4 instrumenten per positie, de breedte van de tabletop en de grootte van de iconen op de sequencer lijkt de keuze voor 16 posities het meest aangewezen. Een mogelijk probleem hierbij is het fysieke aspect: wanneer meerdere gebruikers op dezelfde ruimte moeten samenwerken kan dit problemen geven doordat personen in de weg staan of bepaalde posities op de sequencer niet bereikt kunnen worden, maar dit kan enkel aangetoond worden door realistische tests.
2) instrumentenmenu: vanaf nu wordt er niet meer gekozen om een lijst van instrumenten te tonen waarin gescrolled kan worden. Opnieuw zou dit tijdverlies opleveren en aangezien er maar een beperkt aantal instrumenten gebruikt gaat worden, is het beter om direct de volledige lijst te tonen. Het scherm is hiervoor groot genoeg.
3) buttonslijst onderaan: de knop voor de tijdslijn verdwijnt aangezien de tijdslijn altijd zichtbaar blijft voor iedereen en het concept van 'lijst van buttons' verdwijnt ook. Wanneer er een instrument wordt toegevoegd aan de sequencer wordt dit niet langer expliciet vermeld onderaan. Een lijst van instrumenten zou opnieuw impliceren dat er gescrolled moeten worden om een bepaald instrument te tonen. Het effectenvenster kan vanaf nu opgeroepen worden door gewoon een instrument in de sequencer aan te raken.
4) algemene instellingen: dit venster wordt niet langer in het midden van het scherm getoond, aangezien daar de sequencer nu staat. Het venster kan maar op 1 plaats opgeroepen worden aangezien het globale instellingen bevat die voor iedereen hetzelfde zijn. De ronde vorm blijft behouden en het venster kan ook gedraaid worden zodanig dat iedereen de oriëntatie kan aanpassen naar eigen wens.
5) starten en stoppen vd sequencer: Dit gebeurt voortaan in het midden van de sequencer omdat dit eerder bij de sequencer hoort dan bij de algemene instellingen. Ook wordt hier het aantal BPM aangegeven.
Aangezien de paper mock-up op ware grootte wordt getekend, kan de grootte van de vensters al vastgelegd worden en kan er nagegaan worden of die grootte wel optimaal is als er effectief 4 gebruikers tegelijkertijd bezig zijn. Het voorlopige ontwerp is getest geweest met een worst case scenario van vensters. De tabletop werd volledig vol gelegd met vensters om te kijken wat er in dat geval allemaal mogelijk is van combinaties. Zo is het bv mogelijk dat ze tegelijkertijd een instrument kiezen of effecten van verschillende instrumenten op dezelfde moment instellen. Elk venster op zich lijkt voldoende ruimte te geven om de taken binnen dat venster uit te voeren, maar om zekerheid te hebben zou dit effectief softwarematig getest moeten worden. Ook de grootte van de te verslepen iconen in het instrumentenvenster is normaal groot genoeg om geen last te hebben van het fat finger probleem, maar ook hier weer zal een test uitsluitsel moeten brengen. In het geval dat dit toch problemen zou geven volstaat het om de grootte een beetje aan te passen. Dit mag geen onoverkomelijke problemen opleveren.
Voorlopig is er nog geen rekening gehouden met het draaien van vensters; enkel de ronde vensters kunnen gedraaid worden. De rechthoekige vensters kunnen versleept worden waarbij de oriëntatie dezelfde blijft.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten