zaterdag 20 maart 2010

Usability tests met v0.9

Welke scenario's moeten er getest worden? Wat moet er geconcludeerd kunnen worden uit de tests?
Enkele belangrijke punten:
- Zijn de iconen groot genoeg of juist te groot?
- Is er genoeg ruimte op de display? Zijn de vensters van de juiste grootte? Neemt de step sequencer niet te veel plaats in ten koste van werkruimte voor de gebruikers?
- Is het eenvoudig genoeg om dingen te verslepen, om sliders en draaiknoppen te bedienen? Maw genoeg gebruiksgemak?
- Is de plaatsing van de elementen in de grafische interface duidelijk genoeg? Logisch/intuïtief of niet?
- Laat de huidige interface toe om een behoorlijk muziekstuk te maken? Kan de applicatie snel genoeg bediend worden zodanig dat het gebruik van 1 maat op de step sequencer voldoende is?
- Moet er een visuele scheiding gemaakt worden tussen drum en melodie?
- Kan de vorm van de step sequencer optimaler?
- Is de instrumentenverzameling goed gekozen of ontbreken er nog belangrijke instrumenten?

Wie zijn de gebruikers?
In de eerste plaats is het niet de bedoeling dat de gebruiker een professional is in het maken/produceren van muziek. Verder zijn de professionele artiesten niet het doelpubliek van de applicatie, maar dat neemt niet weg dat gebruikers enige voorkennis van muzieksoftware zoals Ableton/Reason kunnen hebben. Het doelpubliek is dus wel het publiek dat eenvoudige muziek wil maken als vrijetijdsbesteding in samenwerking met andere personen en zonder hierbij professionele bedoelingen te hebben.

Testscenario's voor v0.9 (voor telkens 2 gebruikers die samenwerken)
- van gemakkelijk naar moeilijk:
1) Er moet een willekeurige compositie gemaakt worden van 4 shakers. Gebruiker 1 maakt deze compositie en laat deze afspelen. Ondertussen zet gebruiker 2 het globale volume zachter.
(Uit dit eenvoudig scenario kan afgeleid worden of het duidelijk is waar de instrumenten te vinden zijn, of het slepen van een instrument naar de sequencer duidelijk is, of dit snel genoeg gaat. Hetzelfde voor gebruiker 2: Is het duidelijk waar het volume gevonden kan worden? Kan de slider gemakkelijk bediend worden?)
2) Gebruiker 2 maakt nu een compositie van 4 keer een snare hit van noot G3 op elke tel. Ondertussen zet gebruiker 1 een bell juist na elke snare hit van gebruiker 2. Als dat klaar is, past gebruiker 2 het tempo aan tot 130 bpm.
(Hiermee kan nagegaan worden of het samenwerken zonder problemen verloopt (vooral het aanwezig zijn op dezelfde plaats op de tabletop tegelijkertijd). Verder wordt er ook duidelijk of het concept van de step sequencer duidelijk is voor de gebruiker. Vervolgens de slider van de bpm: Kan deze voldoende nauwkeurig en snel bediend worden? Is het meteen duidelijk dat deze op het midden van het scherm staat?)
3) Er is een compositie gemaakt van een shaker en een 8ball bass. Gebruiker 1 zet de frequentie van de filter van de shakers naar een hoger niveau terwijl gebruiker 2 hetzelfde doet voor de 8ball bass.
(Dit scenario moet duidelijk maken of het eenvoudig is het effectenvenster te vinden, of de draaiknoppen gemakkelijk bediend kunnen worden en hoe de samenwerking verloopt)
4) Er is een compositie gemaakt van shakers en kicks. Gebruiker 1 moet de kicks verwijderen. Gebruiker 2 wordt gevraagd op dezelfde moment de effecten van de shakers te tunen.
(Testen of gebruiker 1 weet hoe instrumenten verwijderd kunnen worden en of gebruiker 2 duidelijk weet hoe de effecten aangepast kunnen worden)
5) In dit scenario is het de bedoeling om een muziekstuk te maken gedurende 200 loops van de step sequencer. De gebruikers mogen zelf kiezen welke instrumenten ze gebruiken, hoe de volumes van de instrumenten ingesteld worden, de parameters van de effecten, enz. Het is ook toegelaten om instrumenten van de andere gebruiker te wijzigen of te verwijderen.
(Vooral observatie van de gebruikers is belangrijk bij deze test: Welke elementen van de applicatie worden gebruikt? Zijn er elementen die nog efficiënter gemaakt kunnen worden? Daarnaast moet de test vooral duidelijk maken of het effectief mogelijk is om op een korte termijn een degelijk muziekstuk te maken. Het muziekstuk kan opgenomen worden om later te vergelijken met andere gebruikers, om te controleren welke features gebruikt worden en waar eventueel de applicatie nog tekort schiet om effectief iets degelijk te produceren. Verder kan dit scenario een volledig beeld geven of de samenwerking tussen beide gebruikers vlot verloopt, vooral qua gebruik van ruimte).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten